Followers

Saturday, August 27, 2011

Persamaan

Persamaan?
ini bukanlah persamaan linear yang mengenal pasti dalam satu anu atau dua anu.. atau persamaan serentak- suatu set persamaan yang mengandungi pelbagai pembolehubah.. lebih kurang je kan maksud nye.. hahahah x payah nak pening kepala berfikir tentang persamaan dalam fomula matematik yep..

I just wondering, persamaan dalam relationship korang.. Ramai yang cakap, kalau kita suka bende yang partner kita suka so kita akan senang or selesa dlm relation. Tapi betul ke?

Contohnya, gf suka tengok movie, bf pon sama TAPI gf suka citer romantik, bf suka citer action atau pun Sci-fi. So kat mane nak cari persamaan atau keserasian tu.

Contoh 2, bf & gf suka camping @ hiking, BUT they only loves to do that with their own friends.

Bila kita suka bende yang sama adakah menjadi satu kemestian dalam relation kita tu?

Antara ciri yang dikongsi adalah rasa persetujuan (agreeableness), keterbukaan (openness), persamaan dalam prinsip kehidupan (conscientiousness), manakala bersikap meluahkan (extroversion) dan kestabilan emosi (emotional stability) tidak memainkan peranan dalam memilih pasangan - German Institute for Economic Research merekodkan “lima ciri utama’ dalam lebih daripada 6000 pasangan.

Penyelidik daripada University of Texas, Austin membuat penilaian tentang khidmat mesej IM selama 10 hari untuk 68 pasangan. Mereka menemukan bahawa, semakin banyak wanita menggunakan perkataan “I”, semakin tinggi perasaan gembira mereka alami. Tetapi, semakin banyak lelaki menggunakan “you” or “me”, semakin rendah perasaan gembira wanita alami.

Penyelidik daripada universiti ini membuat kesimpulan bahawa penggunaan “I” yang kerap mungkin menjadi tanda bahawa mereka lebih bersikap terbuka dalam perbualan dengan pasangan mereka. “You” menggambarkan penuduhan, bersikap mengejek dalam diam “sarcastic” juga boleh menunjukkan sesuatu yang tidak sihat dalam perhubungan.

Moral of the story: Mula perhatikan mesej-mesej yang anda terima. Ada tanda-tanda ini? Jika ada, he might not be so into you.

Sumber : Fakta Cinta, Fakta Menarik Tentang Wanita, Lelaki dan Hubungan. ~ ~Teratak I-City~

Pelik bukan?

Bila kita jumpa 'partner' yang sekepala tapi kadang-kadang kita masih mencari-cari kelemahan untuk dijadikan alasan ketidak keserasian. When actually, physically have seen perfect.

Macam mana pulak bila 'partner' kita tak sekepala but then they can understand what we want or what we need in certain things?

contoh: gf suka shopping TAPI bf tak suka, tapi bf boleh bawa gf pergi shopping or else window shopping sampai lulut longgar.

contoh 2: gf x tengok atau melayan football game, BUT bf pulak suke. Gf ikot jugak pergi tengok tanpa banyak songeh.

So macam mana?

Aku ada terbaca satu (1) , women do not love men who are too polite, it's too fake and not interesting at all. Be wild and naughty Sometimes, if you are, that's the charm you have. - Really?

Persamaan macam mana yang sebenarnya kita cari dalam relation kita? Untuk jangka panjang atau jangka pendek? Itulah persoalannya.

Jika pada mulanya kita melabelkan pasangan kita, sebagai seseorang yang amat memahami kita, tetapi kenapa ada di antaranya berpisah atau bercerai kerana tidak bersefahaman, tidak serasi, tiada persamaan antara mereka? Adakah pernyataan semata-mata atau sememangnya mereka tidak pernah mempunyai ciri-ciri persamaan atau kesefahaman?

Hargailah dengan apa yang kita ada. Bukan menunding jari diatas kelemahan masing-masing. Beri peluang untuk mengenali hati masing-masing. Sentiasa berdoa semoga di tetapkan hati kita. Jangan la terlalu mengikot perasaan yang membawa PENYESALAN. Apa-apa pun, kita yang merancang Allah yg menentukan. Just berusaha dan bertawakal, insyaallah ada hikmah yang diturunkan.

Penulisan ini tiada kene mengena dengan sesiapa, just nak ingatkan diri sendiri. :)

So serious kan aku? hahahha.. lets your mind free.. :)

love peace
~jl~

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...