Followers

Monday, September 10, 2012

Kronologi Persiapan Perkahwinan : Misi Mencari Baju Malam Berinai & Bersanding

Assalamualaikum....

Ha, pelik bukan tajuk kite hari ni.. Bukannya apa, semakin hari waktu berlalu sampai tak sedar hari yang dinanti-nanti, sudahlah menjelma kini kekal dan abadi.. ewah macam lagu Waheeda ft. Izad tu.. Eceh, bile lagu tu dok bermain kat telinga ni, mula la darah berderau-derau. Jantung pun berdenyut-denyut.. Realitinya, semua tak settle lagi. ha, hambek..

Biasalah, orang perempuan ni semua nak perfect on her wedding day.

Kali ini, aku nak share bab nak cari baju ni.. Alhamdulillah baju tuk nikah tu aku dah hantar dekat tailor. Buat simple je.. Untuk beads aku jahit sendiri je..tak tahu lah hasilnye bila boleh siap. InsyaAllah cantik.. cewahhh.Aku pun tengah kumpul-kumpul idea nak buat macam mana.. (gebang lebih, padahal biasa-biasa je).

Lately ni, (dua minggu kebelakangan ni), dalam pada sebok beraya, pegi open house, aku sebok jugak pegi mencari baju untuk aku pakai malam berinai & sanding.. Al-kisahnya, tak booking lagi.. Klo ikotkan hati dari aku sewa beratus-ratus, baik aku tempah je.. tapi kalau tempah bila pulak aku nak pkai baju tu lagi kan? Pendek kata, alah menyewa menang memakai.. (pandai-pandai ubah).

And, as per decided. Untuk malam berinai aku amik je la songkek kebaya songket. Simple. Tak payah nak pening kepala. Ikotkan memang nak ambik design songket macam Man Kajang nye design.. Tapi dek kerana aku pun tak yakin aku leh slim - kan badan aku ni, so bek aku pakai yang simple je.. normal.. hahhaha.. Nak cerita pengalaman aku mencari baju songket ni pun satu hal. Google images memang berlambak.. Tapi bila call ade yang tak jawab, ade yang mahal, ada yang kerek gila, ada yang color aku nak tak ade. Kat FB page pon same, bile aku PM, haram nak reply.


Last week, mase aku buat HIV test tu, aku ada la jalan-jalan pegi butik pengantin, nak tengok-tengok kalau ade yang berkenan di hati.. Pusing punya pusing at last aku pegi butik kawan mak aku kat Desa Melawati.. Ikotkan, macam biase la.... Color yang aku nak tu tak ado... Aku hambik je color ape yang ade, fitting, DONE!. Malas nak fikir dah.. Kat situ banyak jugak baju baru, tapi tak kene dengan jiwa dan budget aku..

Gambar sekadar hiasan.. 
(ihsan dari Google Image)

Semalam pulak, aku pujuk tunang aku pegi pameran pengantin dekat ampang point.......... SEDEH! booth tak banyak pon, yang ado-ado je.. Lepas tu macam biase la, baju yang aku nak tak ade! Aku terus round naik sampai atas, tengok kalau ade butik pengantin plak.. Malangnye tak jumpe la pulak.. Yang ade, butik yang amik tempahan baju pengantin.. nan hadoooooo...Aku pun jalan-jalan macam tu je... Mood x berapa nak baik, dek kerana aku pun tak sihat.. :-)

Lepas jalan-jalan, kami pon lepak dekat pelita. Sambil lepak tu aku google la butik pengantin yang ade dekat area ampang. Jumpe 1, call tak hangkat.. (hangin je)... then, try butik lain plak... voice mail... (tekanan ye di situ). Ikutkan, aku ade set appointment dengan sorang ni, die dekat bangi.. Tapi bile aku set appointment je die mule la bagi alasan, baju anta dry cleaning la... Suruh aku buat baju baru la.. Ikotkan baju yang aku nak tu, mmg dah ade die dah pernah buat untuk orang lain, and available for rent. Tapi tak tau la... Aku pulak nak settlekan hal baju ni cepat-cepat, sebab banyak bende yang aku kene pikirkan.

Berbalik kepada acara google mencari butik pengantin, at last ade la aku jumpe lagi satu, dan butik tu bukak pulak semlam. So aku pun serang la... Baju sewa memang murah.. tapiiii, biase la bila dah murah.. Aku sampai-sampai butik tu je, ade lagi satu couple tengah cari baju jugak macam aku... Semua yang aku minat die pun minat, tapi bakal suaminya pulak tak berapa nak minat, sebab tak ngam dengan warna kulitnya.. Katenya....

Aku ade cuba satu dua pasang, bile tunang aku pakai OK je... Sebabnya, baju lelaki semua design lebih kurang je.. tang baju aku yang macam bermasalah sikit.. huhuhu.. Sebab badan aku ni melebar.. Nak nak pulak design die agak lapok.. :-( Tengah pilih-pilih tu, sempat jugak aku google lagi mane-mane butik dekat area tu... Tup tup dapat jugak.. Tapi dia based dekat rumah.. Aku pun tanya la tunang aku kalau die larat nak pegi.. (sebenarnya die pon dah pening nak melayan aku).. hihi.. Tunang aku pun setuju.. So kami pun pergi la kat tempat lagi satu tu.. Aku siap pesan kat tuannag aku, kalau x ok, terus anta balik.. Next time je cari baju...

Mula-mula nak pegi rumah tu, sampai sesat-sesat jugak la.. jalan gelap, lepas tu tak berapa nak familiar ngan tempat tu, jalan sempit.. Padahal tak de lah HULU sangat, tapi memang lalu jalan nak ke Hulu Langat tu la.. 2 kali u-turn, sebab terlajak.. huhuh... Sampai-sampai je dekat rumah tu, aku terus senyum puas.. Tu dari dalam kereta tu aku dah senyum... Mana tak nye, dari lua aku dah nampak baju kat patung tu.. Design memang cun dan aku suka....

Masuk-masuk je, sejuk je mata memandang.. :-) aku tak tau la yang entertain kita orang tu muda dari aku or tua dari aku.. Tapi aku panggil dia adik.. Lembut je dia cakap.. Ikotkan macam biase la, color yang aku nak tu, tak ade, die suggest buat baru dan harga amat la BERBALOI-BALOI.. Aku terus setuju.. Ikotkan aku dah rambang mata dengan design die yang lain-lain, tapi aku pendam je la. Kene decide betul2.. huhuhuu..


 
Ni lah design yang aku mintak.. beads die pandai-pandai la dia nak buat macamana.. Janji Emerald green bebehh.. My FAV color.. Original design by : ZamrimaTouch

Antara koleksi butik tu:


 Cantik kan: leh view kat FB page die : Seri Kasih

Lepas bayar deposit, aku tarik nafas lega.. Selesai sudah misi mencari baju malam berinai dan sanding.. Tunggu nak fitting lagi skali je.. Harap semuanya OK, dan jangan la badan aku menbesar dan membesar dengan sihat dan kuat.. :-) sejak raya ni dah naik 4kg.. Mak masak sodap-sodap.. Hari-hari aku makan nasi.. huwaaaaa...

Sampai sini je untuk entry kali ni.. :)

-love peace-
JL



1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...